Nadal


Tot i que falta un mes per Nadal, els carrers d'alguns pobles i ciutats ja estan guarnits i poc a poc s'anirà instal·lant a la gent l'esperit nadalenc, malgrat que el temps no hi ajudi massa.
És ben curiós veure les diferències culturals entre diferents països d'Europa, on tot hi celebrar les mateixes festes són a la vegada molt diferents. Per exemple, a casa nostra celebrem Nadal, Sant Esteve, cap d'any i Reis, amb el Pessebre, el tió i l'arbre de nadal. Altres països en canvi celebren les festes en altres dates, com la nit del 24, Sant Nicolau, per posar uns exemples. A mi el que més em sorprèn i em fascina són les celebracions germàniques, on les seves festivitats i ambientació està més lligada al canvi de solstici que no pas a la nativitat de Jesús (celebració posada en aquestes dates per tal d'el·liminar les celebracions paganes del solstici). De fet, el tió no deix de ser una referència a la festivitat de solstici, ja que l'home picava als troncs perquè aquests no s'adormissin i a la primavera tornessin a reviure i brotar fulles i portar fruita de nou.
Personalment, aquest any tinc intenció de celebrar aquestes festes d'una manera més germànica, sense marginar les boniques coses que tenim a casa. Els suïssos tenen la costum de fer galetes, de rodones, quadrades, estrellades, amb forma de cor, d'avet, en fi... de totes formes i colors, i fan bossetes per regalar-les als amics i familiars, i ho he trobat una gran idea que m'agradaria posar en pràctica. Unes "guetzli" casolanes amb una mica de xocolata Cailler... mmmm. A veure si m'animo.

btemplates